FRÅGOR & SVAR

    Produktinformation

    • VAD SKA JAG HA FÖR INNERKUDDE?
      Våra innerkuddar finns i olika storlekar och med olika fyllningar, syntet och fjäder. En syntetkudde kan man inte puffa till som man vill, utan den går alltid tillbaka till sin ursprungsform. Den förlorar dock sin spänst med tiden och är därför oftast billigare. En fjäderkudde kan du puffa och forma precis som du vill och den ger ett snyggare utseende till din prydnadskudde. Den har även en längre livslängd.Vi rekommenderar att alltid använda en större innerkudde än själva fodralet, då detta ger ett fylligare utseende på kudden. Det vill säga om du har ett kuddfodral som är 45 x 45 cm, rekommenderar vi en innerkudde som är 50 x 50 cm.

     

    • VAD ANVÄNDER NI FÖR SAMMET I ERA PRODUKTER?
      Vi använder oss av den finaste polyestersammeten man kan få tag på. Den ger en otrolig lyster och bidrar med en härlig och ombonad känsla till ditt rum. Läs mer om materialet sammet här.

     

    • VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD PÅ ALLA OLIKA GARDINMODELLER?
      Det är en väldigt bra fråga då det finns väldigt många olika modeller på gardiner. Vi har därför skapat en guide för att göra det lite lättare att förstå, kika in den här.

     

    • SÄLJER NI GARDINSTÄNGER ELLER GARDINSKENOR?
      Nej, tyvärr inte i dagsläget. Dock ser vi alltid över behovet av produkter och uppdaterar vårt sortiment därefter.

     

    • HUR SKA JAG TVÄTTA MINA TEXTILIER?
      Vi rekommenderar att man alltid ska följa tvättråden för respektive produkt. Du kan dock läsa mer om tvättråd och skötselråd här.

     

    • VAD BETYDER MARTINDALE?
      Martindale beskriver hur slitstarkt ett tyg är och testas genom att snurra en tygklädd platta mot tyget och se hur många varv den klarar av innan det går några maskor. Ju högre Martindalevärde, desto mer stilstarkt är tyget. Man brukar säga att tyger för hemmamiljö ska ha ett värde på över 15 000 varv och värdet på tyger i offentlig miljö ska ligga på 30 000 varv. Om du ska klä om en möbel så rekommenderar vi att man använder ett tyg avsett för möbler. Dels vill man ha tillräckligt bra martindale men man ska också tänka på att ett tyg kan töjas när man sitter på det och då ser tyget pösigt ut efter användning.

    Order & beställning

    • HUR GÖR JAG NÄR DET STÅR ”ÅTER I LAGER” PÅ EN PRODUKT?
      Om produkten du vill ha inte finns i lager och det står ”Åter i lager: xxxx-xx-xx”, betyder det att produkten är beställd hos vår leverantör och beräknas levereras till vårt lager det angivna datumet. Vi kan dock ej garantera att leveransen verkligen sker det utsatta datumet, men så fort vi har fått hem produkterna kommer du att få ett mail som säger att din produkt åter finns i lager och därmed kan beställas på vår hemsida. För att få det här mailet, ange din e-postadress i rutan ”Meddela mig när varan finns i lager”.

     

    • HAR MIN BESTÄLLNING GÅTT IGENOM?
      Direkt efter att du har lagt din beställning, så får du en orderbekräftelse till din angivna e-post (håll utkik i din skräppost om du saknar den i din inkorg). Vänligen kontakta kundtjänst via info@svanefors.se om du inte mottagit någon.

     

    • DET SAKNADES EN VARA I MIN BESTÄLLNING.
      Om du saknar en vara, som du enligt orderbekräftelsen ska ha fått, vänligen kontrollera din beställning ordentligt och om paketet skulle vara skadat. Vi skickar alltid alla varor i samma leverans, det vill säga inga delleveranser, men leveransen kan vara uppdelad i flera kolli/paket beroende på storleken på dina valda produkter. Om du inte hittar den saknade produkten, vänligen kontakta vår kundtjänst via info@svanefors.se senast fem dagar från det att du hämtat ut ditt paket. Vi har som rutin att alltid väga varje försändelse och anteckna vikten, för att kunna uppmärksamma eller följa upp huruvida en vara är saknad i en leverans.

     

    • EN VARA I MIN BESTÄLLNING ÄR SLUT, HUR BLIR JAG ÅTERBETALD?
      Ibland händer det att någon av de varor som du lagt i din beställning har tagit slut. Om detta sker, så kontaktar vi dig innan någon leverans kommer att ske. Ifall en del av, eller hela ordern makuleras så återbetalas summan automatiskt via Klarna inom 1-3 bankdagar. Du kommer även att få ett separat kvitto från Klarna skickat till den e-post som du också använder vid en eventuell retur.

     

    • KAN JAG VÄLJA EN ANNAN LEVERANSADRESS ÄN MIN FOLKBOKFÖRDA ADRESS?
      Ja, du kan välja att ändra den leveransadressen i Klarna Check-out. Klicka på leveransadressen för att ändra denna.

    VÅRA BÄSTA

    GARDINTIPS

    GUIDE

    Betalning

    • VILKA OLIKA BETALNINGSALTERNATIV FINNS?
      Vi samarbetar med Klarna när det gäller alla olika betalningsalternativ vid köp via vår e-handel. När din order är packad och klar för att skickas, så sker en debitering genom det betalsätt du valt när du la din beställning. Det finns idag följande betalalternativ:
      – Faktura: Kostnadsfritt vid betalning inom 14 dagar.
      – Kortbetalning: Visa och Mastercard som är utfärdade i det land som du beställer från.
      – Betala direkt: Från ditt bankkonto eller kort. Debiteringen sker ca 2 bankdagar efter hanterad order.
      – Konto: Delbetala i din takt och få ett konto upplagt hos Klarna.
      – Direktbetalning via bank: Betala via din internetbank.

     

    • KAN JAG ÄNDRA BETALNINGSSÄTT PÅ MIN LAGDA ORDER?
      Nej, tyvärr kan du inte ändra betalsätt på din order i efterhand. Då är din order låst och ej ändringsbar.

    Frakt & leverans

    • VAD FINNS DET FÖR OLIKA LEVERANSALTERNATIV?
      Vi samarbetar med Bring och erbjuder deras tjänster för hemleverans och leverans till ombud. Vid försändelse till ombud kommer leveransen att ske till det ombud/utlämningsställe som ligger närmast den leveransadress du valt i kassan vid din beställning.Vi erbjuder även alternativet att hämta ditt paket på vårt lager i Viared, Borås – läs mer om det i frågan under.

     

    • KAN JAG HÄMTA MITT PAKET PÅ ERT LAGER I VIARED, BORÅS?
      Ja det kan du göra och det finns som ett leveransalternativ i kassan (debiteras ingen frakt). Vårt lager ligger på Viaredsvägen 32, 504 64 Borås och har öppet följande tider:
      mån-tors 7.00-15.00, fre 7.00-13.00. Observera: frukoststängt 9.30-10.00, lunchstängt 12.30-13.00 (mån-tors).

     

    • VAD KOSTAR FRAKTEN?
      Fraktkostnaden är 49 kr för hemleverans och 49 kr för leverans till ombud. Vill du hämta paketet på vårt lager i Viared, Borås, debiterar vi självklart ingen frakt.

    Retur

    • HUR GÅR DET TILL MED RETURER?
      Vi samarbetar med Bring, om du som kund önskar att returnera en vara, ber vi dig att fylla i retursedeln samt att använda returfraktsedeln som medföljer ditt paket. Det är viktigt att du lämnar in din retur hos ett Bring-ombud/utlämningsställe samt att du använder bifogad returfraktsedel. Om du fått ditt paket levererat med hemleverans, måste du kontakta vår kundtjänst via info@svanefors.se för att returen måste bokas manuellt.

     

    • VAD KOSTAR RETUREN?
      Returen är gratis och vid en retur så kommer enbart grundfrakten om 49 kr att debiteras. Denna summa dras automatiskt av från det belopp som återbetalas till kund.

     

    • HUR LÅNG TID HAR JAG PÅ MIG ATT RETURNERA?
      Du som kund på Svanefors har full retur- och bytesrätt i 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den.

    Återförsäljare & samarbeten

    • HUR BLIR JAG EN ÅTERFÖRSÄLJARE?
      Kul att du är intresserad av vårt varumärke och produkter. Du kan ansöka om ett återförsäljarkonto här.

     

    • GENOMFÖR NI SAMARBETEN PÅ SOCIALA MEDIER?
      Vad kul att du vill samarbeta med oss! Vi är superglada över att vi får en mängd förfrågningar, men kan tyvärr inte samarbeta med alla. Innan vi inleder ett samarbete gör vi en bedömning hur väl ditt konto passar vårt varumärke, vilket engagemang du har i dina kanaler samt hur ditt flöde ser ut. Se mer information här.

     

    • JAG ÄR INREDARE OCH VILL ANVÄNDA ERA PRODUKTER, HUR GÖR JAG?
      Vi är riktigt glada att du vill jobba med oss, skicka gärna ett meddelande med lite information om dig och ditt företag till info@svanefors.se så återkommer vi till dig snarast.

     

    • JAG VILL HA HÖGUPPLÖSTA PRESSBILDER, HUR GÖR JAG?
      Du kan ladda ner högupplösta miljö- och produktbilder från vår bildbank här. Saknar du någon bild eller vill ha den i ett annat format, vänligen kontakta info@svanefors.se.
    Namn*
    Email*
    Telefonnummer
    Meddelande*